KREATIF DAN INOVATIF
Berdaya Cipta
Dalam konteks profesion perguruan, guru perlu berdaya cipta di mana seseorang guru teresebut harus berusaha untuk sentiasa menambahkan pengetahuan sejajar dengan perkembangan semasa suapaya tidak ketinggalan. Di sekolah, guru perlu mempunyai daya cipta yang tinggi bagi merancang pengajaran dengan berkesan. Guru boleh menghasilkan atau mewujudkan idea yang baru yang berkaitan dengan strategi atau kaedah mengajar untuk meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran di dalam kelas. Di samping itu, guru juga perlu menerapkan dan menekan kepada murid suapaya sentiasa memiliki pemikiran yang berdaya cipta.
Penambahbaikan Berterusan
Bagi guru yang sudah lama terlibat dalam profesion perguruan, mereka sudah mahir dan biasa menggunakan pelbagai kaedah atau startegi pengajaran. Kadang-kadang akan wujud rasa bosan dan jemu menggunakan kaedah atau startegi pengajaran yang sama dan berulang-ulang did alam kelas. Oleh itu, guru memerlukan penambahbaikan terhadap kelemahan atau kekurangan guru tersebut sama ada dari segi pengetahuan, kemahiran pedagogi dan sebagainya. Penambahbaikan yang dilakukan oleh guru hendaklah bersifat berterusan bagi mewujudkan pengajaran yang berkesan di dalam kelas. Penambahbaikan berkaitan dengan pengetahuan, kemahiran, pedagogi dan sebagainya boleh diperolehi oleh guru melalui bengkel, seminar, kursus, symposium, latihan pratikal dan sebagainya. Apabila guru sentiasa melakukan penambahbaikan tentang dirinya, guru tersebut boleh menjadi seorang guru yang berkesan dalam pengajaran di sekolah.
Rebut Peluang
Peluang dalam bidang pendidikan bagi pengetahuan dan memperlengkan lagi kemahiran serta pedagogi adalah terbuka luas. Oleh itu, guru perlu merebut peluang yang disediakan untuk memajukan diri sendiri yang secara tidak langsung dapat membantu murid dalam pembelajaran. Justeru, guru perlu bijak dan berani merebut peluang disediakan sama ada peluang tersebut disediakan oleh organisasi,jabatan atau pihak kementerian yang berlainan selain yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Tawaran atau peluang yang diberikan janganlah dianggap sebagai satu beban atau tanggungjawab yang perlu dipikul oleh guru tersebut. Jadikanlah sebagai pemangkin dan pendorong untuk menjadi seorang guru yang berjaya, berilmu pengetahuan, berinovasi dan berkualiti. Ini kerana peluang ada hanya dating sekali. Oleh yang demikian guru perlu merebut peluang yang ada di hadapan kita.
Nilai Tambah
Nilai tambah iaitu pecahan komponen nilai kreatif dan inovatif sebenarnya mengajak dan menggalakan guru untuk menggunakan kemudahan media dan teknologi yang disediakan seperti kemudahan jaringan internet, telefon bimbit, media cetak dan kemudahan sistem portal pelajar mampu membantu dan meningkan keberkesanan pengajaran guru. Melalui kemudahan yang disediakan guru boleh menambahkan pengetahuan dan menyebarkannya kepada murid-murid, rakan sejawat, persatuan, organisasi dan jabatan.
No comments:
Post a Comment